top of page

Crepepapir vs. Solstråler

Opdateret: 24. feb. 2023

De fleste kreative sjæle er bevidste om, at (crepe-)papir ikke skal udsættes for hverken vand eller (for meget) naturligt lys. Men hvordan påvirkes crepepapiret egentlig, når det udsættes for naturligt lys? Det har jeg forsøgt at afdække ved at gennemføre et lille - og meget lidt videnskabeligt - eksperiment. Dette indlæg omhandler mine konklusioner, når det drejer sig om at udsætte crepepapir for forskellige grader af naturligt lys. God læselyst!


Jeg har personligt stor respekt for UV-stråler. Jeg véd, at solens stråler kan 'æde' farverne i mine fotografier, fra tegninger min datter har lavet, på vores møbler og i det hele taget på det meste, der udsættes for længere tids eksponering. Det er stærke sager, vi har med at gøre. Solen er livgivende og fantastisk, men også i stand til at give solskoldning og hudkræft.


“Testarkene blev sammenholdt farve for farve for at vurdere, hvor stor en indvirkning det naturlige lys har på crepepapiret... ”

Lidt om forsøgets opsætning... Jeg har testet 180 gram crepepapir i fem forskellige farver: Azurblå, Bladgrøn, Kanarie, Fuchsia og Kiss. Hver farve er testet hhv. uden nogen behandling samt med to forskellige slags UV-spray for at se, om dette gør en forskel for blegeprocessen. Ydermere er tre prøvevarianter testet i hhv. en strukket version og en ikke strukket version. Af UV-spray har jeg valgt to tilfældige brands: 1. Liquitex - skriver om eget produkt: "Seal your acrylic work with a transparent, satin acrylic layer which is breathable, permanent and protects against UV damage." OBS: Liquitex profilerer dette produkt til akrylmaling og ikke til decideret til papir.

2. Belton - skriver om eget produkt: "... Denne form for lak er optimal til eksempelvis bevaring og beskyttelse af kunst, hvor den efterlader en transparent beskyttelse og en semimat glans. Lakken kan anvendes på overflader af metal, træ, karton, sten, papir, keramik, glas, flamingo samt de fleste kunststoffer." OBS: Belton kalder ikke specifikt dette produkt for en UV-lak.


Disclaimer: De to beskyttelsesspray er valgt helt tilfældigt og uden forudgående kendskab til deres effekt. Deres funktion og formåen er alene vurderet på crepepapir og ingen af produkterne lover specifikt en effekt på crepepapir.



Her er lidt flere info om forsøgets opsætning:

  1. Papirprøverne måler 5x5 cm.

  2. Der er dannet tre identiske ark i hver af de fem farver. De tre ark kunne således placeres på tre forskellige lokationer (se punkt 3 - 5). Et ark indeholder: 1 stykke ubehandlet papir og 2 stykker UV-behandlet papir - henholdsvis i ikke strukket og strukket version.

  3. 1 ark i hver farve blev lagt i en sort kuvert og gemt i en skuffe (ingen eksponering).

  4. 1 ark i hver farve blev lagt på en hylde på kontoret (indirekte lys).

  5. 1 ark i hver farve blev monteret på et stort sydvendt vindue (fuld eksponering).

  6. En gang pr. uge i 4 (på hinanden følgende) uger blev arkene sammenlignet og vurderet.


1. Udskæring af papirprøver | 2. Der sprayes med UV-lak | 3. De tørre papirprøver monteres på testark


Hvordan reagerer crepepapiret på lakken?

Generelt reagerer papiret, som man kunne forvente, hvis man sprayer med et flydende stof. Test-stykkerne krøller, udvider sig og - særligt nogle farver - bliver faktisk småplettede i farven. Når lakken tørrer, trækker papiret sig sammen igen, men man kan sagtens se forskel på en stor del af de teststykker, der har fået lak sammenholdt de, der ikke har fået nogen behandling - og som derfor stadig er glatte og ensartede. Se billedfrisen ovenfor.


Sammenligning af testarkene

Med præcis en uges interval, blev de tre testark (for hver af de 5 farver) sammenholdt for at vurdere udviklingen siden sidste uge. Vurderingen er visuel og dermed ikke en eksakt, numerisk måling af blegeprocessen, men jeg har forsøgt at koge alle mine notater ned og overskueliggøre udviklingen gennem de fire uger - se under billedet nedenfor.

Hvis det stadig er lidt for komplekst, kan du alternativt blot hoppe til min helt generelle konklusion.

Masser af testark til sammenligning med hinanden


UGE 1

  • Ingen eksponering = Teststykker er uændret i farve og udtryk - det gælder alle farver.

  • Indirekte lys = Kanarie og Kiss har en ganske svag ændring i de stykker, som er strukket. Alle andre test-stykker er uændret.

  • Fuld eksponering = Lille, men synlig blegning på både strukket og ikke strukket test-papir (alle farver).

UGE 2

  • Ingen eksponering = Teststykker er uændret i farve og udtryk - det gælder alle farver.

  • Indirekte lys = Måske en ganske, ganske svag yderligere nedtoning i Kanarie og Kiss, men det er svært at definere præcist. Alle andre test-stykker er uændret.

  • Fuld eksponering = Yderligere blegning på alt test-papir - nogle farver (Kanarie, Kiss og Bladgrøn) rammers hårdere end andre.

UGE 3

  • Ingen eksponering = Teststykker er uændret i farve og udtryk - det gælder alle farver.

  • Indirekte lys = Mere eller mindre samme resultat som uge 2 - det ser ikke ud til, at det indirekte lys har påvirket papiret yderligere.

  • Fuld eksponering = Markant blegning over hele linje. Særligt er dog Kanarie, Kiss og Bladgrøn påvirket af solen, men alle farver er meget bleget på nuværende tidspunkt.

UGE 4

  • Ingen eksponering = Teststykker er uændret i farve og udtryk - det gælder alle farver.

  • Indirekte lys = Umiddelbart samme resultat som uge 3 - det er svært at se med det blotte øje, om der er nogen ændring i farverne, bortset fra Kanarie, som måske er blevet en lille smule lysere.

  • Fuld eksponering = Der er ingen tvivl om, at alle farver er stærkt påvirket af 4 uger i sydvendt vindue. Kiss og Kanarie farveprøveerne er ekstremt lyse nu og næsten uden farve. Bladgrøn, Azurblå og Fuchsia er også blevet meget bleget, omend ikke i helt samme omfang som de førnævnte to farver.

Test-ark monteret i sydvendt vindue


Konklusionen

Der er ingen tvivl om, at sollys er en 'fjende', når det gælder om at bevare farverne intakte på crepepapir. Crepepapir er et materiale skabt af råstof fra naturen og som rigtig mange andre materialer, bleges det af sollys. Selv relativt kort tid i direkte sollys kan ses på farvernes intensitet - og nogle farver bleger hurtigere end andre.

Særligt to ting overrasker mig i dette "forsøg":


1) Hvor lidt effekt de to beskyttelses-spray havde (læs: ingen!)

Jeg har aldrig før brugt beskyttelses-/UV-spray på mit papir. Og jeg havde en forventning om, at det ville gøre - ihverfald en lille - forskel. Desværre var min oplevelse i testen alene ekstra udgift, ekstra tidsforbrug og at papiret havde ændret struktur, da det var tørret op efter påførsel.


2) Hvor stor forskel der er på, om papiret får direkte eller indirekte lys

I den gennemførte test var påvirkningen af indirekte ikke særlig udtalt, hvorimod påvirkning fra direkte sollys var meget markant. Over længere tid, eller opbevaret i et rum med mere indirekte lys, vil papiret sandsynligvis blege endnu mere over tid. Men det er direkte lys, der særligt skal holdes øje med.


Hvor vidt man betragter ændringer i farverne som værende 'kritisk' eller blot en del af en naturlig proces er meget individuelt. Det essentielle er, at man er bevidst om risikoen, hvis man ikke opbevarer sit papir og sine kreationer korrekt. Personligt oplever jeg det primært som et problem, når man konkret sammenligner (som i denne test) eller hvis papiret decideret misfarves. Men en buket der langsomt ændrer udtryk, betragter jeg ikke med ærgrelse.


Sagt HELT kort: Hold blomster og crepepapir væk fra sollys. Hvis I sælger papirblomster og buketter, bør I gøre jeres kunder opmærksomme på, at I et lyst rum kan papiret falme over tid - og i sollys VIL det falme. Endda relativt hurtigt.


- - -

Jeg håber, at I fortsat har lyst til at skabe massevis af vidunderlige blomster - og at I får læssevis af hyggelige timer sammen med crepepapiret. Der er intet som håndarbejde og krea-projekter, der kan få pulsen ned og humøret op.



Du ønskes en rigtig god og kreativ fornøjelse!




513 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page